Sportvoeding

FIT FOOD SPORTVOEDING

Het eten van sportvoeding is ook voor de niet professionele sporter nuttig. Doelstellingen komen sneller binnen bereik als de voedingsstoffen of nutriënten in je maaltijden zijn afgestemd op het energieverbruik en specifieke trainingsdoel. Topsporters leveren natuurlijk prestaties op het allerhoogste niveau. Ter ondersteuning van hun trainingsschema volgen ze een specifiek op maat gemaakt sportdieet. Sportvoeding is niet alleen bereikbaar voor topatleten, jij kunt er ook je voordeel mee doen. Omdat ook jij behoefte hebt aan de fittere versie van jezelf kies je als het even kan voor sportvoeding. Fit Food, vers en clean, is een onmisbare aanvulling op jouw sportieve leven.

 

Wat gebeurt er in je lijf als je sport?

In je lichaam gebeurt van alles wanneer je begint te bewegen. Het spreekt voor zich dat je je spieren, hart en longen daarbij zwaarder belast dan in ontspannen toestand. Het lichaam werkt harder en verbruikt meer voedingstoffen. Deze moeten aangevuld worden om voorspoedig te herstellen.  Daarnaast is het van het grootste belang om voldoende te drinken en je lichaam in staat te stellen de temperatuur onder controle te houden. Vocht zorgt er ook voor dat de afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Vergeet ook de invloed van vitaminen en mineralen op je sportieve prestaties niet. Als er sprake is van een zinktekort werkt de koolhydratenstofwisseling niet optimaal en treedt verzuring op. Magnesium helpt het lichaam bij het herstel en maakt spieren minder gevoelig.


Eiwitten, hard nodig voor spieropbouw en herstel

Een topsportdieet bevat een bovengemiddelde hoeveelheid eiwitten en dat heeft een reden. De microscopisch kleine haarscheurtjes die tijdens intensieve inspanningen ontstaan leiden niet zelden tot spierpijn. Voeding speelt ook een hoofdrol bij het voorkomen en verminderen van spierpijn. Vitamine B heb  je nodig voor optimale spierwerking. Een tekort aan vitamine D kan spierpijn geven. Vitamine  C en E verminderen zelfs spierpijn. Maar de allerbelangrijkste component voor spieropbouw zijn eiwitten oftewel proteïnen, de bouwstenen van het menselijk lichaam. Goede sportvoeding bevat precies de hoeveelheid eiwitten die het lichaam nodig heeft.

Let op : alcohol onderdrukt de spiersynthese. Voedingsdeskundigen adviseren geen alcohol te nuttigen vlak voor of na het trainen.

 

Translate »