Eiwitten en wat ze voor je kunnen doen

Eiwitten oftewel proteïnen, vlees, vis, zuivel en noten barsten ervan. Een gezond menselijk lichaam kan niet zonder de aminozuren in eiwitten, maar kan ze zelf niet aanmaken. Volgens het voedingscentrum hebben gezonde mensen per kg lichaamsgewicht 0.8 gram  eiwit per dag nodig, wat neerkomt op ongeveer 56 gram eiwit voor een gezond persoon van 70 kg. De precieze behoefte hangt af van lichaamsgewicht, leeftijd en andere omstandigheden. Heb je veel spiermassa? Hoe verbruikt jouw lichaam de aminozuren uit eiwitten? Allemaal omstandigheden die van invloed zijn. Sporters hebben zelfs nog wat meer nodig dan de hierboven genoemde hoeveelheden. Voor duursporters is dat  circa 1,2-1,4 g per kg lichaamsgewicht, voor krachtsporters geldt 1,7-1,8 g/kg lichaamsgewicht.

Ligt je focus op gewichtsverlies of  op gewicht blijven is het ook raadzaam de hoeveelheid eiwitten die je binnen krijgt nauwlettend in de gaten te houden. Het eten van maaltijden met relatief meer eiwitten helpt hierbij. De eiwitten geven je een verzadigd gevoel en de kans dat je te veel eet wordt daardoor kleiner. Bovendien houden de eiwitten je spiermassa in stand. Het gunstige hiervan is dat die spiermassa meer energie verbruikt dat vetweefsel.

Eiwitten voor je spieren

Aminozuren zijn de bouwstenen van de eiwitten. En die aminozuren, daar hebben we iets aan bij de spieropbouw. Dat werkt als volgt: Als je sport geef je de spieren in feite een oplawaai. Zodanig dat er haarscheurtjes in ontstaan, microscopisch kleine scheurtjes die moeten herstellen. De aminozuren hechten zich in de haarscheurtjes en vormen nieuw spierweefsel. Door dit proces steeds te herhalen groeien de spieren.

Betekent dit dat als je je spieren wilt laten groeien, je gewoon heel veel eiwitten moet gaan eten? Nee, helaas werkt dat niet zo. Er is een maximum aan eiwit dat je spieren kan opnemen in de haarscheurtjes. Op een gegeven moment zijn de spieren verzadigd en het overschot aan eiwit wordt dan uitgescheiden door je lichaam. Te veel is volgens het voedingscentrum niet schadelijk, behalve voor mensen met nierproblemen en baby’s. (Bron: www.voedingscentrum.nl)

HULP!

Allemaal leuk en aardig maar hoe weet je nou dat je gunstige hoeveelheden eiwitten op de juiste momenten tot je neemt? En dan het liefst in smakelijke gevarieerde maaltijden? De KCALculated koks doen hun uiterste best je daarbij te helpen door maaltijden, snacks en sapjes te bereiden die qua samenstelling aansluiten bij de wensen van fanatieke sporters en mensen die hun gewicht willen beheersen. Bij het kiezen van de ingrediënten en recepten houden ze rekening met smaak, voedingswaarde en de doelen van hun consumenten. Check  in de voedingswaarde per maaltijd en kies op basis daarvan voor datgene waar jouw lijf behoefte aan heeft.

Translate »